
Jämfört med 2023 har alkoholkonsumtionen i Sverige sjunkit under 2024 med 2,3 procent mätt i ren alkohol. Enligt Björn Trolldal, som är ansvarig för utredningen, beror minskningen på en vikande internethandel men beror också på att köp av insmugglad alkohol sjönk. Även Systembolagets försäljning minskade något. Hushållens sämre ekonomi kan också vara en bidragande orsak.
Den minskade försäljningen är en trend som ses under senare år.
Systembolaget står för den ojämförligt största andelen av alkoholförsäljningen: 72 procent. Därefter kommer restauranger med 12 procent, resandeinförsel bidrar med 7 procent, folkölsförsäljning med 4 procent, hemtillverkning 2 procent och internethandel svarar för den sista procenten.
CAN (Centralförbundet för Alkohol och Narkotika) har i mars publicerat landets alkoholkonsumtion under 2024. Det är en monitormätning som pågått sedan 2000 och CAN har haft ansvaret sedan 2013. Mätningarna går ut på att dels beräkna den totala konsumtionen av alkohol och tobak i befolkningen som helhet, dels att beräkna hur konsumtionen ser ut i olika grupper i befolkningen.