Praktiskt taget alla länder har någon form av begränsning eller kontroll när det gäller alkohol och bilkörning, men det finns stora skillnader i såväl grundregler som tillämpning och folklig acceptans. Sverige har ett mångårigt och genomtänkt program för trafiknykterhet med såväl gränsdragningar och kontroller som klara legala åtgärder vid överträdelser. Nykterhet i trafiken är dessutom en del i konceptet ”nollvision”, som också innefattar fartbegränsningar, byggandet av trafiksäkra vägar och utveckling av bilsäkerhet.
Även om många länder kopierar och introducerar liknande Sveriges regelverk, är det i stort endast de Skandinaviska länderna som kan sägas ha samma grundsyn. Vad som skiljer länderna åt är inte bara olika promillegränser utan även tillämpningen. Det är få länder som tillåter allmän nykterhetskontroll; alkometern kommer fram endast när misstanke finnes eller olyckan varit framme.
Enligt trafikforskare är det av stor vikt att det finns risk för kontroll – detta ”hot” sänker antalet fatala olyckor med dödlig utgång med upp till 36 %. En annan viktig åtgärd är att ha en tämligen hög åldersgräns för alkoholintag. I USA höjdes denna åldersgräns 1984 till 21 år, vilket har lett till att man, till följd av minskat rattfylleri, årligen sparat mellan 500 och 1 000 människoliv.
The Lancet 2012;379:1870-1